استفاده از کربنات کلسیم در بازار ایران به عنوان جوش شیرین

برای آماده سازی در مقیاس بزرگ، فرآیند دور زدن گاز دی اکسید کربن از طریق هیدروکسید کلسیم (آهک خاموش) است. با این حال، اگر دی اکسید کربن بیش از حد شود، یک هیدروژن کربنات کلسیم در بازار ایران محلول تولید می کند.
Ca(OH)2+CO2→CaCO3+H2O
تولید تجاری کربنات کلسیم (CaCO3)
تولید تجاری کربنات کلسیم (CaCO3) دو نوع است. هر دو کلاس بر اساس اندازه ذرات و ویژگی های محصول به صورت صنعتی عمل می کنند.

کربنات کلسیم زمین: از استخراج و پردازش ذخایر طبیعی تولید می شود. شکل کریستال GCC لوزی نامنظم است و توزیع آن از نظر اندازه گسترده تر است.

کربنات کلسیم رسوبی: در فرآیند رسوب شیمیایی با کمک فرآیند کربوکاتاسیون یا فرآورده فرعی فرآیند شیمیایی حجیم تولید می شود. ساختار کریستال PCC به محصول بستگی دارد و ذرات منظم تر و یکنواخت تر با توزیع اندازه باریک هستند.

PCC دارای ذرات کوچکتر با خلوص بیشتر است و سایندگی کمتری دارد و تمایل به روشنایی بالاتری نسبت به GCC دارد.

ساختار کربنات کلسیم (CaCO3)
ساختار ترمودینامیکی پایدار CaCO3 β-CaCO3 شش ضلعی (کلسیت معدنی) در شرایط عادی است. شکل‌های دیگری نیز ممکن است ساخته شوند، λ-CaCO3 (آراگونیت معدنی) 2.83 گرم در سانتی‌متر مکعب متعامدتر و μ-CaCO3 شش ضلعی، که به‌عنوان واتریت معدنی رخ می‌دهد.

مانند تهیه فرم آراگونیت در دمای بالای 85 درجه سانتیگراد و تهیه واتریت در دمای 60 درجه سانتیگراد امکان پذیر است. کلسیت حاوی اتم های کلسیم است که با شش اتم اکسیژن و 9 اتم اکسیژن هماهنگ در آراگونیت هماهنگ شده اند. ترکیب واتریت به خوبی شناخته نشده است.

کربنات

کربنات منیزیم (MgCO3) دارای ساختار کلسیتی است، در حالی که کربنات استرانسیم و کربنات باریم (SrCO3 و BaCO3) ساختار آراگونیتی دارند که شعاع یونی بزرگتر آنها را منعکس می کند.

خواص کربنات کلسیم (CaCO3)
کربنات کلسیم به پودر کرکی معروف است.
هنگامی که تا 1200K گرم شود، تجزیه می شود و دی اکسید کربن تشکیل می دهد.
هنگامی که با اسید رقیق واکنش می دهد، دی اکسید کربن را به عنوان یک محصول جانبی تولید می کند.
کربنات کلسیم در دمای 1200 کلوین تجزیه می شود و اکسید کلسیم و دی اکسید کربن تشکیل می دهد.
کربنات کلسیم توسط دی اکسید کربن در هنگام واکنش با اسیدهای رقیق تشکیل می شود.
وزن مولکولی کربنات کلسیم (CaCO3) 100.0869 گرم در مول است.
جرم مولی CaCO3 100.0869 گرم بر مول است.
وقوع کربنات کلسیم
منابع زمین شناسی: کلسیت، آراگونیت و واتریت مواد معدنی خالص حاوی کربنات کلسیم هستند.