ایزوگام فتاحی که بر اثر نور خورشید از خود بخار تولید می کند

خواص ایزوگام فتاح و سایر مواد متداول ساخت کشتی های ماهیگیری شناخته شده است یا می توان به دقت اندازه گیری کرد. مقدار انتقال حرارت (جریان) از طریق هر ترکیبی از مواد قابل محاسبه است. با این حال، دانستن و درک برخی اصطلاحات فنی ضروری است تا بتوانیم تلفات حرارتی را محاسبه کنیم و عوامل دخیل در آن را درک کنیم.

طبق قرارداد، پایان -ity به معنای خاصیت یک ماده، صرف نظر از ضخامت آن است و پایان -ance به خاصیت جسم خاصی با ضخامت معین اشاره دارد.

انرژی گرمایی

یک کیلو کالری (1 کیلو کالری یا 1000 کالری) مقدار گرما (انرژی) مورد نیاز برای افزایش دمای یک کیلوگرم آب به میزان یک درجه سانتیگراد (درجه سانتیگراد) است. واحد استاندارد SI برای انرژی ژول (J) است. یک کیلو کالری تقریباً 4.18 کیلوژول است (این مقدار کمی با دما متفاوت است). واحد دیگر Btu (واحد حرارتی بریتانیا) است. یک Btu تقریباً معادل 1 کیلوژول است.

ایزوگام

هدایت حرارتی

به عبارت ساده، این اندازه گیری ظرفیت یک ماده برای انتقال گرما از طریق جرم آن است. مواد عایق مختلف و انواع دیگر مواد دارای مقادیر هدایت حرارتی خاصی هستند که می توان از آنها برای اندازه گیری اثربخشی عایق استفاده کرد. می توان آن را به عنوان مقدار گرما/انرژی (بیان شده بر حسب کیلوکالری، Btu یا J) تعریف کرد که می تواند در واحد زمان از طریق واحد سطح واحد ضخامت ماده انجام شود، زمانی که اختلاف دمای واحد وجود دارد. هدایت حرارتی را می توان بر حسب kcal m-1 °C-1، Btu ft-1 °F-1 و در سیستم SI با وات (W) m-1 °C-1 بیان کرد. رسانایی گرمایی با نام k-value نیز شناخته می شود.

ضریب هدایت حرارتی “l” (kcal m-2 h-1 °C-1)

این به عنوان l (حرف یونانی لامبدا) تعیین می شود و به عنوان مقدار گرما (بر حسب کیلو کالری) که در یک ساعت از طریق 1 متر مربع ماده با ضخامت 1 متر منتقل می شود، تعریف می شود، زمانی که دما در مواد در شرایط ثابت کاهش می یابد. جریان گرما 1 درجه سانتی گراد است. رسانایی حرارتی با آزمایشات تعیین می شود و امتیاز اولیه برای هر ماده است. l همچنین می تواند در Btu ft-2 h-1 °F-1 (واحد حرارتی بریتانیا در هر فوت مربع، ساعت و درجه فارنهایت) یا در واحدهای SI در W m-2 کلوین (K)-1 بیان شود.